تبلیغات
*** وب سایت احکام شرعی ، مقدم شما مؤمنین را گرامی می دارد *** پاسخگویی به سوالات اعتقادی ، شرعی ، شبهات و مشاوره دینی خانواده توسط کارشناسان محترم وب سایت جناب آقای محمد فتحیان و سرکارخانم خدیجه نوروزی حفظهما الله احکام شرعی - سلسله دروس اعتقادی 1 (ادیان جهان و بررسی زرتشتیت)

احکام شرعی

به وب سایت پاسخگویی به سوالات اعتقادی، شرعی و ردّ شبهات خوش آمدید

سلسله دروس اعتقادی 1 (ادیان جهان و بررسی زرتشتیت)

انواع ادیان جهان

ادیان جهان به دو عنوان ابراهیمی و غیر ابراهیمی نام گرفته می شوند.

ادیان ابراهیمی: به ادیان الهی که بعد از حضرت ابراهیم (ع) توسط پیامبران الهی برای بشر آورده شده است.

ادیان غیر ابراهیمی: به ادیان الهی پیش از حضرت ابراهیم (ع) و ادیان غیر الهی اطلاق می شود.

ادیان غیر ابراهیمی:

1. زرتشت: زرتشت طبق روایات و قرائن در حدود سال 660 قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) متولد و در سال 630 قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) مبعوث شد و طبق منابع اسلامی، این دین، یکی از ادیان الهی بوده و آنان از اهل کتاب محسوب می شوند.

خداوند در آیه 17 از سوره مبارکه حج در قرآن کریم می فرماید:

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالصَّابِئِینَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِینَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ

یعنی همانا آنان که ایمان آوردند و آنان که یهودی اند و صابئان و نصاری و مجوس و کسانی که شرک ورزیده اند، حتماً خدا روز قیامت میانشان داوری می کند؛ بی تردید خدا بر همه چیز گواه است.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مجوسیان پیغمبری داشتند که او را کشتند و کتابی نیز داشتند که آن را سوزاندند. پیغمبر آنان کتاب خود را بر روی دوازده هزار پوست گاو نوشته بود. (وسائل الشیعه ج11، ص96)

برخی از محققین معتقدند که مجوس خودش به 4 فرقه تقسیم می شود:

1. کیومرثیه 2. زورانیه 3. مسخیه 4. زردشتیه

که زرتشتیان با کتاب اوستا، یکی از این فرق و مذاهب هستند چراکه کتاب خود مجوسیان «زمزمه» بوده نه اوستا!

همچنین برخی از مورّخین همچون ابن أثیر و طبری از او به عنوان یکی از پیروان و شاگردان إرمیا یا عُزَیر نبیّ یاد کرده اند. (الکامل ابن اثیر ج1، ص145 و 146 ، تاریخ طبری ج1، ص282و ص402)

نتیجه: با توجه به آیه و روایت فوق، چه زرتشت همان مجوس باشد و چه مذهب و فرقه ای مستقل تحت مجموعه مجوسیان، از ادیان الهی و اهل کتاب محسوب می شوند هرچند که اطلاعات دقیقی در دست ما نیست.

انحرافات پدید آمده در دین زرتشت:

آئین زرتشت در دوره ی به قدرت رسیدن شاهان ساسانی دچار تحول و انحرافات مهمی شد.

توحید:

جان بی ناس محقق، پیرامون تحولات رخ داده در آئین زرتشت اینطور می نویسد: اهورا مزدا دارای ذاتی بی شبه و مثال است و مقام روحانیت و فضل او بالاتر از آن است که بتوان برای او تصویر یا تندیسی از چوب و فلز ساخت ولی این نظریه تجزیه و انقسام یافت. (تاریخ جامع ادیان جان بی ناس، ترجمه دکتر علی اصغر حکمت، ص468)

زرتشتیان گمان می کردند که با استناد به بدی ها و شرور به اهریمن، به تنزیه و تقدیس اهورا مزدا پرداخته اند ولی در حقیقت این استدلال هم غلط و هم آن ها را به پرتگاه شرک نزدیک می کند.

انّ القدریة مجوس هذه الامة و هم الذین ارادو ان یصفوا الله بعدله فاخرجوه من سلطانه

قدریه، مجوس این امت هستند و آنها كسانى هستند كه مى خواهند خداوند را به عدلش توصیف كنند، ولى او را از قدرت و حكومتش خارج مى كنند. (التوحید شیخ صدوق، ص382)

قدریّه:

1.مورد نکوهش و لعن ائمه (ع) قرار گرفتند.

2. منسوبان به قَدَر؛ معتقدند که افعال اختیاری انسان خارج از دایره قَدَر پیشین الهی است، لذا «قدریّه» نافیان قدر الهی در کارهای اختیاری بشر هستند چراکه اعتقاد به قدر پیشین الهی در افعال اختیاری انسان با مختار بودن او در تناقض است و در این صورت تکلیف و مجازات افراد خطاکار، عادلانه نخواهد بود و از طرف دیگر هم با تنزه خداوند منافات دارد!

پس می خواستند با این استدلال، از اختیار انسان و عدل الهی دفاع کنند.

تقدیس آتش:

تعظیم و تقدیس آتش به اندازه ای که توهّم پرستش ایجاد کند، از دوره اشکانیان آغاز و در دوره ساسانیان به اوج خود رسید تا جایی که برخی زرتشتیان را آتش پرست نامیدند.

جان بی ناس محقّق می نویسد: باید دانست که زردشت، خود آتش را نمی پرستید... و معتقدات او با آنچه بعدها آتش پرستان اخیر عنوان کرده اند، اختلاف دارد، بلکه او آتش را فقط یک قدوس و نشانی گران بها از اهورامزدا می دانسته است که به وسیله آن به ماهیت و عصاره حقیقت بلند مرتبه خداود دانا می توان پی برد. (تاریخ جامع ادیان جان بی ناس ترجمه علی اصغر حکمت، ص463)

دفن نکردن مردگان:

زرتشتیان به جاودانگی روح عقیده دارند. آنان می گویند: روح پس از ترک جسم تا قیامت در عالم برزخ می ماند. همچنین به صراط، میزان اعمال، بهشت و جهنم معتقدند. (آشنایی با ادیان بزرگ حسین توفیقی، ص66)

آنان در ابتدا مردگان خود را دفن می کردند و وجود مقبره های متعدد از دوره هخامنشیان در پاسارگاد و تخت جمشید، بهترین گواه این مدعاست اما پس از به وجود آمدن تقدیس آب، خاک و آتش، مردگان خود را درون دخمه هایی قرار دادند تا خوراک پرندگان گوشتخوار شود تا با این کار از آلودگی خاک جلوگیری کنند (از تقدیس فراوان)

(تاریخ جامع ادیان جان بی ناس ترجمه علی اصغر حکمت، ص482)

ازدواج با محارم:

این امر در ریشه اعتقادی آنان نبود اما توسط پادشاهان و سکوت آژون (روحانیون زرتشتی) رواج پیدا کرد.

أشعث بن قیس از حضرت امیرالمؤمنین(ع)پرسید كه به كدام وجه از مجوس اخذ جزیه مى كنند، با آن كه
ایشان را نه پیغمبر است و نه كتاب؟
حضرت فرمودند: این چنین نیست كه تو مى گویى؛ زیرا ایشان را هم كتاب بوده و هم پیغمبر؛ تا آن كه پادشاه ایشان شبى مست شده با دختر خود زنا كرد.
قوم او چون از این امر ناپسند مطلع شدند، صبح نزد پادشاه آمدند و گفتند: دین ما را ضایع كردى باید كه اجراى حد بر تو نمود.
پادشاه ایشان گفت: كه مرا در این كار عذرى است مقبول؛ زیرا حق سبحانه و تعالى را كریم تر و بزرگ تر از آدم، مخلوقى نبود و او دختران خود را به پسران خود مى داد؛ پس اگر من نیز با دختر خود دخول كرده باشم گناهى نكرده ام.
قوم او گفتند: راست گفتى دین حق همین است.

بعد از این حق تعالى به واسطه ى مكافات این گناه عظیم علمى را كه در سینه ى ایشان بود محو كرد و كتابى را كه برایشان نازل كرده بود از میان ایشان برداشت. (باعث نابودی آئین زرتشت شد)

(ترجمه تفسیر المیزان ج14، ص21، تفسیر نور الثقلین ج2، ص475)





طبقه بندی: گاهی درنگ (پیرامون عقاید)،
برچسب ها:ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی، زرتشتیت، اعتقادات زرتشت، اشکالات زرتشت،
[ دوشنبه 27 بهمن 1393 ] [ 01:19 ب.ظ ] [ محمد فتحیان ] [ نظرات() ]

صالحون ، پاتوق عمارها ، اخبار