تبلیغات
*** وب سایت احکام شرعی ، مقدم شما مؤمنین را گرامی می دارد *** پاسخگویی به سوالات اعتقادی ، شرعی ، شبهات و مشاوره دینی خانواده توسط کارشناسان محترم وب سایت جناب آقای محمد فتحیان و سرکارخانم خدیجه نوروزی حفظهما الله احکام شرعی - علل دوری مسلمانان از غدیر، جلسه سوم و چهارم (قسمت اول)

احکام شرعی

به وب سایت پاسخگویی به سوالات اعتقادی، شرعی و ردّ شبهات خوش آمدید

علل دوری مسلمانان از غدیر، جلسه سوم و چهارم (قسمت اول)

هوالحق...

قال رسول الله:یا علی!انت الفاروق الذی یفرق بین الحق و الباطل...

ای علی! تو معیار جدایی حق از باطلی...

سومین نشست غدیر شناسی و بررسی شبهات پیرامون آن با طرح مبحث " آزارواذیت پیامبر(ص) توسط نزدیکان ایشان"، با حضور کارشناس محترم، جناب آقای فتحیان با استناد به منابع اهل سنت انجام پذیرفت که در ادامه مطالب تقدیم نگاه لطیف و دقیق شما می گردد.

"داد و فریاد صحابه در کنار رسول خدا(ص)"

خداوند در سوره مبارکه حجرات ، آیه 2 می فرماید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلاَ تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنتُمْ لاَ تَشْعُرُونَ

...ای کسانی که ایمان آورده اید صدای خود را فراتر از صدای پیامبر نکنید،و در برابر او بلند سخن مگویید آن گونه که بعضی از شما دربرابر بعضی بلند صدا میکنند،مبادا اعمال شما نابود گردد،در حالی که نمیدانید.

بخاری میگوید: سروصدای صحابه با حال ناگوار پیامبر(ص) به حدی بالا رفت که پیامبر (ص) دستور دادند ایشان از خانه بیرون روند.1

اینجا مشاهده میکنیم که بلند کردن صدا در محضر پیامبر (ص)، موجب حبط اعمال (تباهی اعمال) می شود و این حکم خداوند است که برای حرمت حضور رسولش قائل شده است و این اقدام موجب حبط اعمال افرادی می شود که حتی تا آخرین لحظه عمر شریفشان همراه پیامبر اکرم (ص) بوده باشند!

چرا که اینان همانانی بودند که بیان نمودند این مرد هذیان می گوید و بین صحابه بابت این سخن ناشایست، اختلاف افتاد و جالب این هست که عده ای برانگیخته شدند و واکنش نشان دادند اما آنقدر در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) فرهنگ سازی برای قدرت و البته خلافت شده بود که عده ای از این سخن هم دفاع کردند!! که مخالف نصّ صریح آیات شریفه 3 و 4 از سوره مبارکه نجم است و خداوند در عصمت و دفاع از فرستاده ی خود، حضرت محمد مصطفی (ص) می فرماید:

وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ ، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ

آیا این کار صحابه و عملشان مخالف با آیات قرآن و فرمان الهی نیست؟!

بعضی میگویند چرا حضرت علی(ع) (در حالی که سر پیامبر(ص) در حال احتضار بر روی پای ایشان قرار داشت) با عمل زشت صحابه برخورد نکرده و حتی قضاوتی راجع به عمل صحابه نکردند؟ اما به راستی آیا روا بود در زمانی که خود پیامبر در جایگاه استاد،حضور داشت؛ شاگرد وارد بحث میشد و در حضور استاد و پیشوای درحال شهادت خود اظهار نظر مینمود؟! آیا این به دوراز ادب مولای متقیان نمی بود؟!

در جلسات آینده به صورت تفصیلی ماجرای یوم خمیس و اهانت به پیامبر اکرم (ص) که توسط صحابه به ایشان صورت پذیرفت را بررسی خواهیم کرد و بسیاری از حقایق بر حق جویان اثبات خواهد شد...

ابتدا ما از عموم مسلمانان و مؤکداً از برادران و خواهران اهل سنت عذرخواهی میکنیم که بیان این مسائل شرم آور است اما چاره ای نیست چرا که می تواند راهی به سمت حقیقت باشد برای عده ای که با جهل از آن ها غفلت داشته اند.

البته لازم به ذکر است که اینها شماری اندک از موارد موجود می باشد که به شأن رسول خدا (ص) خدشه وارد کردند و زبان قاصر از بیان این تهمت ها...! اما آنچه که در مقابل آن می خوانیم، آیات کلام الله هستند که از حضرتش به صراحت تعریف، تمجید و دفاع می کند...

به راستی اسلام حقیقی را از چه کسانی باید گرفت که سخنانش در راستای قرآن باشد و در اصل، قرآن ناطق باشند؟!

"پیامبری که حضور دارد اما او را به پیامبری قبول ندارند!!!"

یک بار عایشه که خشمگین شده بود خطاب به رسول خدا گفت: تو کسی هستی که فکر میکنی پیامبر خدا هستی؟ رسول خدا به خاطر کرمی که داشت در جواب او تبسّم کرد. رسول خدا به عایشه میگفت:من ناراحتی تو را از رضایتت تشخیص میدهم؛عایشه گفت چگونه؟رسول خدا فرمود:وقتی راضی هستی میگویی نه قسم به خدای محمد،اما وقتی خشمگین هستی میگویی نه قسم به خدای ابراهیم.عایشه گفت: راست گفتی این است وجز این نیست که من از بردن نام تو دوری میکنم.2

"بد گمانی و شک عایشه به پیامبر(ص)"

عایشه میگوید:با دستم رسول خدا(ص) را جستجو کردم به موهایش اصابت کرد.حضرت فرمود ( بازهم) شیطان تو به سراغت آمده است. (یعنی پنداشتی که من حق تو را به دیگری دادم و در نوبت تو نزد همسری دیگر رفتم).3

انس میگوید که رسول خدا 9 زن داشت...هر که نوبتش بود در آن شب همه زنها درآنجا جمع میشدند یک شب که که نوبت عایشه بود زینب وارد شد.پیامبر دستش را به سوی او دراز کرد.عایشه گفت:این زینب است!(یعنی شبی که نوبت من است چرا به زن دیگری دست میزنی!) حضرت دست باز داشت. گفتگوی آن دو (پیامبر و عایشه ) بالا گرفت و صدا بلند شد. وقت نماز شد.ابوبکر از آنجا گذشت و صدای آن دو را شنید .گفت: یا رسول الله بیا نماز و بر دهانشان خاک بریز.پیامبر خارج شد.عایشه گفت:الان پیامبر نماز را تمام میکند و ابوبکر می آید و با من برخورد میکند.چون پیامبر نمازش تمام شد ابوبکر آمد و سخن تندی به او گفت و (در ضمن آن) گفت:آیا اینگونه (با پیامبر) رفتار میکنی؟4

هم چنین عایشه میگوید: شبی که نوبت من بود پیامبر ردایش را گذاشت و نعلین را درآورد و آنها را جلوی پایش قرار داد و آنگاه یکطرف ازارش را بررختخواب نهاد و دراز کشید.اندکی بعد که گمان کرد من خواب هستم آهسته ردایش را گرفت وبی صدا نعلین را به پا کرد و در را باز کرد و رفت و آهسته آن را بست.من نیز خود را پوشیده و دنبالش رفتم...دنبالش رفتم و دیدم در بقیع مشغول دعا کردن میباشد و چون برگشت من هم برگشتم...دوید من هم دویدم .به مقداری که در رختخواب دراز کشیدم از او جلو زدم.گفت:چرا نفس نفس میزنی؟گفتم:چیزی نیست.گفت:یا میگویی یا خدای خبیر خبر آن را به من میدهد.گفتم:یا رسول الله پدر و مادرم به فدایت آنگاه خبر آن را گفتم...گفت:آیا گمان کردی که خدا و رسولش به تو ظلم میکنند؟گفت:آنچه که بر مردم مخفی است خدا میداند،آری...5

اما در این میان سوالی پیش می آید که آیا این شک ناشی از علاقه بوده و یا...

احمدبن حنبل در مسندش از خود عایشه نقل میکند که گفت قسم به خدا ما نفهمیدیم پیامبر را کی دفن کردند تا وقتی که در وقت دفن ناله های مردم برخاست.6

آیا زنی که به همسر خود علاقه دارد اما پیگیر مراسم تدفین شوهر خود نیست و از ابتدا در آن حضور نداشته تا از مردم اطلاع پیدا کند ؟!؟

"حسادت به خدیجه کبری(س) و آزردن پیامبر"

روزی پیامبر خدا از خدیجه نام برد ،عایشه به حضرت رو کرده و چنین گفت: مرا به خدیجه چکار؟!او پیرزنی فرتوت بود که خداوند برای تو زنی بهتر از او جایگزین نموده است و پیامبر به قدری ناراحت و عصبانی شد که موهای سرش ایستاد.7

آیا این چنین رفتارهایی از علاقه نشات میگیرد یا حسادت؟!؟این کدام علاقه و ایمان قلبی است که در آن به معصوم بودن فرستاده خدا و عدالت او شک وجود دارد؟!

"اعتراف به انحراف در دین پس از رسول الله"

قیس ابوحازم میگوید عایشه با خود زمزمه ای داشت و میگفت که در خانه اش همراه رسول خدا دفن شود .سپس گفت:من بعد از پیامبر حوادثی را آفریدم مرا با دیگر زنان پیامبر در بقیع دفن کنید و او را در بقیع دفن کردند.8

هم چنین بخاری میگوید: روزی عایشه و حفضه علیه پیامبر نقشه کشیدند و بدین سان حضرت یک ماه کامل از تمام بانوانش دوری جست و خود روی بوریا خوابید.9

وقتی رسول خدا از زنانش دوری جسته بود،من وارد مسجد شدم و دیدم با سنگریزه بازی میکنند و میگویند:رسول خدا زنانش را طلاق داده است و این قبل از آمدن حکم حجاب بود.عمر گوید:من به آنان گفتم امروز از جریان با خبر خواهم شد.پس بر عایشه وارد شدم و گفتم :ای دختر ابوبکر! آیا کار تو به جایی رسیده است که رسول خدا را اذیت میکنی؟عایشه گفت:مرا با تو چه کار ای فرزند خطاب، تو مواظب فرزند خودت باش! پس من بر حفضه وارد شدم وبه او گفتم:ای حفضه! آیا کار تو به جایی رسیده است که رسول خدا را مورد اذیت و آزار قرار میدهی؟ به خدا قسم تو به خوبی میفهمی که رسول خدا تو را دوست ندارد و اگر به خاطر من نبود،قطعا پیامبر تو را طلاق میداد. پس او بسیار گریست.10

"من یتیم را آنقدر کتک میزنم که بر روی زمین پهن شود!"

شُمَیسه میگوید:در نزد عایشه بحث ادب یتیم پیش آمد.عایشه گفت: من یتیم را آنقدر کتک میزنم که بر روی زمین پهن شود.11

در اینجا به عدالت صحابه که عایشه هم یکی از آنان است برمی خوریم اما شاهد این رفتار دور از رحم و مخالف خُلق رسول اکرم (ص) هستیم که از جمله حرکاتی است که موجب دوری افراد از اسلام و ایجاد خاطره ای غمگین از آن است ... قضاوت با شما که آیا چنین افرادی می توانند ادامه دهنده سنّت رسول الله و گشترش اسلام حقیقی باشند؟!

"ندادن زکات و ادعای عادل بودن"

عایشه میگوید:روزی رسول خدا وارد خانه شد،در دست من چیزی دید،فرمود:اینها چیست عایشه؟گفتم:وسایلی که برای آرایشم درست کردم.فرمود:آیا زکاتشان را دادی؟گفتم:نه! فرمود: زکات انسان را از آتش دور میکند.12

پیامبر با من نزدیکی (جماع) میکرد در حالیکه من حیض بودم!13

عایشه میگوید:من در مقابل رسول خدا(ص) دراز میکشیدم (یعنی آنگاه که پیامبر به نماز شب مشغول بود) هرگاه به سجده میرفت پایم را فشار میداد!!! من آن را جمع میکردم و چون برمیخاست دراز میکردم.14

ابن ابی شَیبه (استاد بخاری) در کتاب خویش "المنصف" میگوید:

از عایشه روایت شده که روزی کنیزی را آرایش کرده و او را چرخاند و گفت:شاید بتوانیم با این کنیز،جوانان قریش را شکار کنیم!15

"بی اعتنایی عایشه به حجابش"

خداوند در قرآن کریم، در سوره مبارکه احزاب آیه 33 خطاب به همسران پیامبر (ص) می فرماید:

وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَىٰ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّـهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا

و در خانه هایتان آرام و قرار گیرید، و [در میان نامحرمان و کوچه و بازار] مانند زنان دوران جاهلیت پیشین [که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون پوشش در همه جا ظاهر می شدند] ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید و زکات بدهید، و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید، جز این نیست که همواره خدا می خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت [که به روایت شیعه و سنی محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام اند] برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همه گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند.

سلیمان بن یسار میگوید:برای اینکه نزد عایشه بروم از او اجازه گرفتم.صدای مرا شناخت و گفت:سلیمانی؟داخل شو که تو مملوکی و... 16

مگر مملوک بودن میتواند جواز دخول بر اجنبیه باشد؟در کجای اسلام آمده است اگر کسی غلام باشد با همه زن ها محرم کرده است؟اگر او حجاب کرده بود چرا گفت:داخل شو که تو مملوکی؟مگر غیر مملوک نمیتواند بر عایشه که حجاب دارد وارد شود؟؟؟!!!

سالم سبلان که به خاطر امانت داریش عایشه او را اجیر کرده بود میگوید:عایشه به من نشان داد که رسول خدا چگونه وضو میگرفت...سه بار(عایشه) صورتش را شست سپس سه بار دست راستش و سه بار دست چپش را شست و سپس دستش را جلوی سرش قرار داد و آن را به تمام سرش کشید و گوشهایش را مسح کرد بر دو گونه اش کشید.سالم میگوید من آنگاه که عبد مکاتب بودم نزد او میرفتم.او خود را از من نمی پوشاند بلکه مقابل من مینشست و با من گفتگو میکرد...

ابوسلمه میگوید:من و برادر عایشه بر او وارد شدیم.برادرش از او درباره غسل پیامبر پرسید.او ظرفی را که تقریبا گنجایش یک صاع،(نه آنکه ظرفی که یک صاع آب در آن بود بیاورد.) و بر سرش آب ریخت وبین ما و او حجاب بود.17

عایشه عملا غسل کرد و با ریختن آب روی سرش آن را شروع کرد.معلوم میشود او نیز از سوال آنها این را فهمید که باید عملا غسل کند تا آنها یاد بگیرند.آیا آموختند؟

آیا در چنین مواقعی یک نفر از صحابه (که همگی ادعای عدل دارند!) وجود نداشته که باید عایشه وضو وغسل را به نامحرمان یاد بدهد؟

عایشه میگوید:رسول خدا(ص) بر من وارد شد.مردی نزدم نشسته بود.این صحنه بر آن حضرت گران آمد و آثار غضب را در چهره اش مشاهده کردم. گفتم:یا رسول الله این مرد برادر رضاعی من است.فرمود:در این امر دقت کنید که رضاع وقتی ثابت است که طفل شیرخوار از پستان زنی شیر بخورد.18

روایات فوق، خود بر عدم دلالت آیه تطهیر به همسران پیامبر (ص) اشاره دارد. باشد تا مسیر حق بر همگان روشن گردد که مذهب حقّه تشیع، دنباله رو حقیقی مسیر رسول الله (ص) است...





طبقه بندی: گاهی درنگ (پیرامون عقاید)، ردّ شبهات، سوالات ما از وهابیت،
برچسب ها:غدیر، غدیرشناسی، علل دوری مسلمانان از غدیر،
[ سه شنبه 18 شهریور 1393 ] [ 11:37 ب.ظ ] [ محمد فتحیان ] [ نظرات() ]

صالحون ، پاتوق عمارها ، اخبار