تبلیغات
*** وب سایت احکام شرعی ، مقدم شما مؤمنین را گرامی می دارد *** پاسخگویی به سوالات اعتقادی ، شرعی ، شبهات و مشاوره دینی خانواده توسط کارشناسان محترم وب سایت جناب آقای محمد فتحیان و سرکارخانم خدیجه نوروزی حفظهما الله احکام شرعی - علل دوری مسلمانان از غدیر، جلسه دوم

احکام شرعی

به وب سایت پاسخگویی به سوالات اعتقادی، شرعی و ردّ شبهات خوش آمدید

علل دوری مسلمانان از غدیر، جلسه دوم

"هو الحق...

علی(ع) مع الحق...

و الحق مع علی(ع)...

در دومین جلسه غدیر شناسی و بررسی شبهات وهابیت،به شرح تفاسیر سوره مبارکه تحریم و آیه 11 از سوره مبارکه نور( معروف به آیه افک)، نخست از منابع اهل سنت و در پایان از منابع تفسیری شیعی پرداخته شد.

در ابتدا جناب آقای فتحیان با اشاره به این موضوع که ما وهابیون را جدا از اهل سنت می دانیم تاکید داشتند که بیان حقایق برای روشنگری و افزایش معرفت همگان توسط ما انجام خواهد شد چراکه در این میان عده ای هستند که با طرح شبهات موجب گمراهی جوانان و حتی پیران می شوند و مقام معظم رهبری هم بر رو کردن چهره خبیث وهابیت تأکید داشته و دارند لذا دفاع از حریم اهل بیت (ع) و بیان امر و خواست الهی در رقم خوردن ولایت پذیری مردم واجب است.

و اما...

در مورد تفسیر سوره تحریم به منابع اهل سنت رجوع شد. خداوند در ابتدای سوره خبر از توطئه و همدستی دو زن را می دهد طوری که در افعال و ضمایر از مثنی مؤنث مخاطب استعمال گردید است؛

از آنها میخواهد که توبه کنند و اگر توبه نکنند خداوند با سپاه خود که ولایت به دست اوست متشکل از، جبرئیل و مؤمنان صالح و پس از آن با ظاهر شدن ملائکه، رسولش را یاری می نماید و ذات اقدس اله آماده خاموش کردن فتنه آنهاست. این نشان از عمق توطئه و فاجعه را دارد که خداوند اینطور حمایتش را اعلام می کند. بعد از آن به صورت کنایی خداوند میفرماید که اگر پیامبر، شما را طلاق دهد امید است که پروردگارش همسرانی بهتر از شما که مسلمان، مؤمن، فرمانبر، توبه کار، خداپرست، روزه دار، غیر باکره و باکره باشند، به او عوض دهد که دقیقاً عدم وجود این صفات در این دو زن با این آیه شریفه استنباط می شود و در حقیقت آن دو زن نه اسلام دارند نه ایمان و نه فرمانبردارند و نه توبه کننده که عده ای در این میان چون چاره ندارند، به بیان توبه آنها می پردازند اما خداوند با این آیه، این توطئه را هم خنثی نموده است تا جهانیان بنیان های انحراف از حق را ببینند.

بخاری از ابن عباس روایت کند که گفت: یک سال درنگ کردم و پیوسته می خواستم از عمر درباره آن دو زن که علیه رسول خدا همدست شدند سوال کنم ولی از عمر می ترسیدم تا اینکه روزی در منزل فرود آمد و وارد درختان تاک شد و هنگامی که بیرون آمد از او پرسیدم، گفت: عایشه و حفضه.1

آنچه که اجماع شیعیان و اهل سنت در مورد آن اطمینان دارند، این است که این آیات در پی نوشیدن عسل توسط پیامبر اکرم (ص) در منزل یکی از همسرانش به نام زینب بنت جحش و حرام نمودن خوردن این عسل بر خود برای رضایت این دو همسر یعنی عایشه و حفصه صورت گرفته است .2 همچنین پیامبر (ص) امر به عدم فاش کردن این سرّ می دهند3  که دیگر مسلمانان بی دلیل این حلال را حرام نگمارند و تبعیت کنند اما این راز بین این دو همسر فاش می شود. لازم به ذکر است که نوشیدن این عسل در منابع اهل سنت در منزل همسرانی با نام های دیگر هم ذکر شده است اما آنچه صحیح بخاری و مسلم آورده اند و این دو کتاب همه روایاتش صحیح و راویانش ثقه هستند، اجماع بر این است که در منزل زینب بنت جَحش بوده است.

همچنین در روایتی دیگر ابن عباس هم چنین می گوید: حفضه از خانه خود بیرون رفت و رسول خدا با کنیز خود که چهره اش را پوشانده بود وارد شد و آن روز نوبت عایشه بود.حفضه به رسول خدا گفت بدان که من دیدم که چه کردی.پیامبر (ص) به او فرمود: این را پوشیده دار که من او را برخود حرام کردم. حفضه نزد عایشه رفت و او را آگاه کرد و بشارت داد که پیامبر(ص) کنیز قبطی را برخود حرام کرد.] که آیات 1تا5 سوره تحریم نازل شد.[ پس از آن رسول خدا آنان را 29 روز ترک کرد تا خداوند آیه 1 سوره تحریم را نازل کرد.و فرمود که کفاره قسم داده و زنانش را نزد خود نگه دارد.4

در حقیقت در این نوع روایات نافرمانی از رسول خدا که همان نافرمانی از خداوند متعال است را شاهد هستیم که خداوند صریحاً در آیه 14 از سوره مبارکه نساء وعده آتش داده است که در آن جاودانه خواهند بود.

وَمَن یَعْصِ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَیَتَعَدَّ حُدُودَهُ یُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِیهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِینٌ

]و هر کس نافرمانی خدا و رسول او کند و از حدودی تجاوز نماید او را به آتشی وارد می کند در حالی که جاودانه

در آن خواهد ماند و عذابی خوار کننده خواهد داشت. [

 

در آیه سوم خداوند از توطئه عایشه و حفضه پرده برمی دارد و در آیه چهارم به بزرگی توطئه و اینکه خدا نیز سپاه بزرگی برای مقابله با این توطئه آماده کرده است اشاره میکند و در آیه پنجم از مومن نبودن،مسلمان نبودن،مطیع نبودن،اهل عبادت نبودن،و توبه کننده نبودن این دو زن سخن به میان می آورد و اینکه که امید است اگر پیامبر(ص) این دو زن را طلاق بدهد خداوند زنان بهتری برای او جایگزین کند.

سپس خداوند برای مثال این دو زن پیامبر(ص) ، از زنان نوح و لوط یاد می کند که با وجود همسر پیامبر بودن و تلاش آن ها برای هدایتگری زنانشان، باز هم خیانت کرده و اهل دوزخ شدند.

در ادامه جلسه به روشنگری گوشه هایی از تاریخ در مورد همسران پیامبر پرداخته شد. یکی از این زنان ماریه قبطیه بوده است. در باره او این گونه آمده است: پیامبر(ص) حاکم مصر را به دین اسلام دعوت نموده بود به دنبال آن حاکم مصر در پاسخ به نامه پیامبر اکرم (ص) کنیزان خود را به پیامبر تقدیم می کند که دو تن از آنها ماریه قبطی و خواهرش سیرین یا در برخی روایات شیرین به همراه غلامی به نام جَریح بوده اند. سیرین به عقد حسان شاعر درمی آید و ماریه به عقد پیامبر(ص).5

این دو خواهر در راه توسط پیک نبی اکرم (ص)، حاطب بن ابی بَلتَعه اسلام آوردند.6

پیامبر(ص) از خدیجه(س) صاحب 6 فرزند و از ماریه صاحب یک فرزند پسر به نام ابراهیم می شود که اینها تنها فرزندان رسول خدا(ص) بودند.

ابراهیم بسیار به پیامبر(ص) شباهت داشته و پیامبر(ص) بسیار به او علاقه داشته است.اما ابراهیم در کودکی و در 18 ماهگی از دنیا می رود و پیامبر(ص) در اندوه مرگ او بسیار میگرید. "سپس رسول خدا(ص) نزد مردم رفت و فرمود: ابراهیم فرزند من است و او در شیرخوارگی از دنیا رفت است".7

عایشه میگوید: ماریه به همراه پسرعمویش به پیامبر(ص) اهدا گردیده بود.او پس از مدتی حامله شد.اهل افک گفتند که چون او یعنی پیامبر(ص) نیاز به فرزند داشت فرزند غیر را به خود نسبت داد.چون شیر مادر ابراهیم کم بود او را با شیر گوسفند تغذیه میکردند.لذا فربه شد.روزی پیامبر او را نزد من آورد و گفت: او را چگونه میبینی؟گفتم: هرکس از شیر گوسفند تغذیه کند فربه شود.پیامبر فرمود: آیا او شبیه من نیست؟ عایشه میگوید:من از روی حسادت گفتم:شباهتی ندارد.و بعد تهمت های ناروای مردم نسبت به ماریه به گوش پیامبر(ص) رسید و امیرالمؤمنین، امام علی(ع) را (جهت پیگیری) فرستاد8...

انس ابن مالک می گوید: در میان مردم شایعاتی پخش شده بود و به مردی تهمت می زدند که فرزند رسول خدا از اوست وقتی تهمت مذکور به گوش پیامبر رسید علی (ع) را فرستاد تا گردن متهم را بزند حضرتش رفت و چون دید که او آلت مردان نداشت دست از سر او برداشت و خدمت پیامبر (ص) رسید و عرضه داشت که او آلت مردانگی نداشت.9

در واقع هنگامی که جَریح غضب را در چهره علی(ع) دید فرار نمود...از درخت نخلی بالا رفت و مجدد از هیبت حضرتش از درخت افتاد و لباسش کنار رفت؛ وقتی این صحنه اتفاق افتاد امام علی (ع) او را رها نمود. به محضر پیامبر (ص) شرفیاب شد و عرضه داشت: ...قسم به آن که شما را به پیامبری مبعوث کرده، جَریح نه آلت مردانگی داشت نه زنانگی. رسول خدا فرمود:پس خدایی را که این نسبت ناروا را ازاهل بیت من (ماریه) دور نموده و حقیقت امر را مشخص کرده.10

پیامبر فرمود: جبرئیل بر من نازل شد و به من خبر داد که خدا ماریه و خویشاوند (پسر عموی) او را تبرئه کرد و به من بشارت داد که از من در شکم او فرزندی است که شبیه ترین مردم به من است و مرا امر کرد که نام او را ابراهیم بگذاریم و کنیه مرا ابو ابراهیم نهاد.11

به رغم روایات فوق که از معتبر ترین منابع اهل سنت آورده شد؛برخی آیه افک را برای تبرئه عایشه دیگر همسر پیامبر می دانند. در این بزنگاه ،گریزی به شخصیت عایشه، همسر پیامبر در منابع اهل سنت خواهیم زد.

اما در این جا ملزم به ذکر نکته ای راجع به همسران پیامبر(ص) خواهیم بود.

ابن خلدون میگوید: پیوند زناشویی در فرهنگ تاثیر بسیاری داشت.بنابر این پیامبر اکرم (ص)  با زنان انصار ازدواج نکردند بلکه با زنانی که از طرف قبایلشان تهدید بیشتری حس می شدو جنبه سیاسی برای اسلام داشت، ازدواج کردند.

مانند: عایشه دختر ابوبکر از قبیله تِیم، حفضه دختر عمر از قبیله عُدَی،امّ حبیبه دختر ابوسفیان از قبیله بنی امیه، سوده از قبیله بنی اسد، صَفیّه از قبیله بنی اسرائیل، امّ سلمه از قبیله بنی مخزوم و... .

عایشه نازا بود و به همسران پیامبر به ویژه حضرت خدیجه(س) وهمچنین ماریه قبطیه حسادت زیادی می کرد. چنان که خود میگوید :

حسادتم به ماریه بیش از حسادتم به باقی زنان بود زیرا او زن زیبایی بود و پیامبر خدا خیلی از او خوشش می آمد.12

و اما بررسی آیه از دیدگاه اهل سنت ...

خود عایشه می گوید:در یکی از جنگ ها که همراه پیامبر(ص) در بازگشت از کاروان عقب ماندم ...پس به همراه صفوان (که او هم عقب مانده بود از کاروان) به کاروان ملحق شدم ... واین موجب شد تا عبدالله بن اُبّی سلول ما رابه تهمتی بزرگ متهم کرد...در مدینه بیمار شدم و یک ماه در بستر بیماری افتادم...پیامبر یک ماه به من بی اعتنا بود ...ومن نمیدانستم چه تهمت زشتی را به من نسبت داده اند... با شنیدن خبر مرضم شدت یافت.. . پیامبر از وقتی که این سخن درباره من گفته شده بود کنار من ننشسته بود و این مطلب یک ماه طول انجامید.چون نشست فرمود: ای عایشه! درباره تو چنین و چنان به من رسیده است اگر تو از آن منزهی ، خدا بر پاکی تو گواه خواهد کرد و اگر این گناه را مرتکب شدی استغفار و توبه کن.چون بنده اگر توبه کند و به گناهش اعتراف نماید خداوند توبه اش را میپذیرد...13

آنها در منابعشان در باب حدیث افک و تفسیر سوره نور از این واقعه یاد میکنند اما تناقضات آشکاری در این روایت به چشم میخورد و ذکر آنها هر شخص حق پذیری را در قضاوت یاری میکند که ما تنها به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

آیا می توان پذیرفت که پیامبری که خداوند او را مایه رحمت برای جهانیان قرار داده به خاطر شایعاتی بی اساس قبل هر گونه تحقیقی رعایت حق همسر نکرده و یک ماه از او جدا شود در صورتی که پیامبر اکرم می داند هیچ کدام از همسران چنین معصیتی را مرتکب نشده اند و وجود این امر باطل خود، موجب خدشه وارد کردن به شأن و غیرت رسول الله است.

چه شد که از اصحاب اعم از مهاجرین و انصار در مورد واقعه ای به این مهمی که یک ماه نقل محافل بوده حتی یک کلمه هم نقل نشد؟ آیا نباید غیر عایشه کس دیگری آن را نقل می کرد ؟

پی نوشت ها:

1.      صحیح بخاری ج3ص137و138در تفسیر سوره تحریم وج3ص172همچنین روایاتی در همین مضمون از صحیح بخاری ج4ص22،صحیح مسلم ج2ص1111و1110کتاب طلاق ج5.

2.      از منابع اهل سنت : صحیح بخاری، ج7 ص42 ، صحیح مسلم ج7 ص 429.

از منابع شیعی: تفسیر نمونه حضرت آیت الله مکارم ج24 ص 271.

3.      فتح الباری فی شرح صحیح البخاری، کتاب الإیمان و النذور، باب اذ حرم صعامه، ح6313

4.      طبقات ابن سعد، ج8 ص186 اشاره به معنی آیات 3و4و5 سوره تحریم

5.      طبقات الکبری، ص107، الإستیعاب، ص 1912، تاریخ طبری، ص 617

6.      البدایة و النهایة ابن کثیر، ج5 ص 304.

7.      صحیح مسلم، ج7ص76و77 .

8.       حاکم نیشابوری المستدرک ج4 ص39 انفاق ابی بکر و عمر و علی ماریه.

9.       صحیح مسلم ج 8 ص 119 كتاب صفات المنافقین و احكامه، الاستیعاب ابن عبدالبر ج 4 ص 1912.

10. بحارالانوار ج22ص153 ، تفسیر المیزان ج15 ص104.

11. تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر، ج3 ص46.

12.  الطبقات کبری محمد بن سعد ج8 ص212و213.

13. صحیح بخاری کتاب التفسیر تفسیر سوره نور، ج6 ص5تا9 حدیث1175، ج3ص154تا 157.





طبقه بندی: گاهی درنگ (پیرامون عقاید)، ردّ شبهات، سوالات ما از وهابیت،
برچسب ها:غدیر شناسی، غدیرشناسی، غدیر، شبهات غدیر، تفسیر سوره تحریم، تفسیر سوره مبارکه تحریم، همسران پیامبر،
[ شنبه 15 شهریور 1393 ] [ 09:42 ق.ظ ] [ محمد فتحیان ] [ نظرات() ]

صالحون ، پاتوق عمارها ، اخبار