تبلیغات
*** وب سایت احکام شرعی ، مقدم شما مؤمنین را گرامی می دارد *** پاسخگویی به سوالات اعتقادی ، شرعی ، شبهات و مشاوره دینی خانواده توسط کارشناسان محترم وب سایت جناب آقای محمد فتحیان و سرکارخانم خدیجه نوروزی حفظهما الله احکام شرعی - سوال 99 : حکم سرمایه گذاری در بورس و شبهه پیرامون اقتدای نماز امیرالمؤمنین ، امام علی ع به خلیفه دوم ...

احکام شرعی

به وب سایت پاسخگویی به سوالات اعتقادی، شرعی و ردّ شبهات خوش آمدید

سوال 99 : حکم سرمایه گذاری در بورس و شبهه پیرامون اقتدای نماز امیرالمؤمنین ، امام علی ع به خلیفه دوم ...

باسلام وخسته نباشید به جهت تلاش شما در رفع مشكلات دینی شیعیان

1.آیا سرمایه گذاری در بورس از نظرشرعی هیچ مشكلی ندارد؟

2.آیا در زمان خلافت عمر حضرت امیر المومنین علی علیه السلام برای اقامه نماز بر عمر اقتدا كرده؟ لطفاً مستند جواب بدهید.

بنده مقلد آیت الله شیخ حسین وحید خراسانی هستم.

 

سلام علیکم ؛ خواهش می کنم ؛وظیفه هست ؛ بزرگوارید ...

ج1 : مطابق با نظر مرجع عظیم الشأن شیعیان ، استاد ما حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (دام ظله) ، سرمایه گذاری در بورس اشکال دارد .

ج2 :

احسان الهی ظهیر می‌نویسد :

كان علیّ أحد المستشارین المقرّبین إلیه، یشترك فی قضایا الدولة وأمور الناس ، ویشیر علیه بالأنفع والأصلح حسب فهمه ورأیه... لا یمنعه مانع ولا یعوقه عائق، یصلّی خلفه ویعمل بأوامره، ویقضی بقضایاه، ویستدلّ بأحكامه ویستند .

امام علی علیه السلام یكی از مشاورین نزدیك عمر بود كه با او در تمام قضایای دولت و امور مردم مشاركت داشت و بهترین ، با ارزش‌ترین مشورت‌ها را می‌داد و در این رابطه هیچ چیزی مانع او نبود .پشت سر عمر نماز می‌خواند و به دستورات او عمل می‌كرد ... .

پاسخ :

برای روشن شدن حقیقت مسأله ، باید تمامی روایاتی را كه دلالت می‌كند كه امام علی علیه السلام پشت سر خلفاء نماز خوانده‌اند ، تك تك بررسی شود .

روایت اول :

1 . روى الطبرسى فی الاحتجاج:وحضر المسجد وصلّى خلف أبی بكر .

الاحتجاج ج 1،ص126، و عنه فی بحار الأنوار ج 29،ص127 ، مدینة المعاجز: ج3 ، ص152.

اولاً : سند این روایت مرسل است ؛ چراکه طبرسی روایت را مستقیماً و بدون ذكر واسطه از حماد بن عثمان از امام صادق علیه السلام نقل می‌كند ؛ در حالی كه حماد بن عیسی متوفای 190 هـ و خود طبرسی متوفای 548 هـ است و این نقل بی واسطه امکان پذیر نیست که در اصطلاح حدیثی ، روایت را «مرسل» گویند .

ثانیا : ظاهراً منبع كلام طبرسی روایتی است كه در تفسیر قمی وجود دارد كه او از پدرش ابراهیم بن هاشم ، از ابن أبی عمیر ، از عثمان بن عیسی و حماد بن عیسی از امام صادق علیه السلام نقل كرده است . این روایت هر چند از نظر سند مشكلی ندارد ؛ اما از نظر دلالت چیز دیگری را ثابت می‌كند ؛

روایت در تفسیر قمی این چنین آمده است :

حضر المسجد ووقف خلف أبى بكر وصلّى لنفسه .

در مسجد حاضر می‌شد و پشت أبی بكر می‌ایستاد ؛ اما نماز را فرادی می‌خواند .

ثالثاً : در خود همین روایت آمده است كه ابوبكر با مشورت عمر به خالد بن ولید دستور داده بودند كه هنگام سلام نماز ، علی را با شمشیر بكشد ؛ ولی ابوبكر در حین خواندن نما پشیمان شد و قبل از دادن سلام گفت :

یا خالد لا تفعل ما أمرتك به.

و اهل سنت هرگز نمی‌توانند به مضمون این روایت ملتزم بشوند . اگر می‌خواهند نماز پشت سر خلفا را برای امام علی علیه السلام ثابت كنند ، باید تروریست بودن خلفا را نیز بپذیرند ؛ چون نمی‌شود به مضمون یك بخش از روایت ملتزم و به بخش دیگر ملتزم نباشند ؛ چون در این صورت مصداق« یؤمن ببعض و یكفر ببعض » خواهند شد .

و جالب این است كه همین مطلب را سمعانی از علمای بزرگ اهل سنت در ترجمه رواجنی ، استاد بخاری نیز نقل می‌كند :

حدیث أبی بكر رضی اللّه عنه :أنّه قال : «لا یفعل خالد ما أمر به. سألت الشریف عمر ابن إبراهیم الحسینی بالكوفة عن معنى هذا الأثر فقال : كان أمر خالد بن الولید أن یقتل علیّاً ، ثم ندم بعد ذلك ، فنهى عن ذلك .

روایت دوم :

وفی نوادر أحمد بن عیسى الأشعری عن عثمان بن عیسى ، عن سماعة ، قال : سألته علیه السلام عن مناكحتهم والصلاة معهم ؟ فقال : هذا أمر تمدید إن یستطیعوا ذاك ، قد أنكح رسول الله صلى الله علیه وآله ، وصلى علی علیه السلام وراءهم .

این روایت را شیخ حر عاملی رحمت الله علیه در كتاب وسائل ، در باب استحباب حضور الجماعة خلف من لا یقتدى به، للتقیة والقیام فی الصف الأول معه ، نقل كرده است .

یعنی این‌كه از باب تقیه و در زمانی كه جان ،‌ مال و ناموس انسان در خطر باشد ، مستحب است انسان در نماز جماعت كسی كه نماز خواندن پشت سر او جایز نیست ،‌ حاضر شود .

و همچنین علامۀ مجلسی رحمت الله علیه در كتاب بحار ، باب نكاح المشركین والكفّار والمخالفین والنصاب نقل كرده است .

پس این روایت اهل سنت را به مقصدشان نمی‌رساند ؛ چرا كه در تقیه بحث اكراه و اجبار مطرح است و اگر انسان مجبور باشد ، حتی می‌تواند دخترش را به كافر و مشرك عقد كند ؛ چه رسد به كسی ظاهراً خود را مسلمان می‌داند و پنج وقت نماز می‌خواند .

روایت سوم :

روى الحمیری عن جعفر ، عن أبیه قال : كان الحسن والحسین علیهم السلام یقرآن خلف الإمام .

و در وسائل نیز این‌گونه آمده است :

عبد الله بن جعفر فی (قرب الإسناد) عن الحسن بن ظریف ، عن الحسین بن علوان ، عن جعفر ، عن أبیه قال : كان الحسن والحسین علیهما السلام یقرآن خلف الامام .

مرحوم علامه مجلسی در تبیین كلمۀ « امام » در این روایت می‌نویسد :

«خلف الإمام» أی أئمة الجور الذین كانوا فی زمانهما علیهما السلام ... .

منظور از «امام » در این روایت ، همان ائمه جوری هستند كه در زمان آن حضرات حكومت را در دست داشتند . بلی ، امام حسن و امام حسین علیهما السلام پشت سر آن‌ها می‌ایستاد ؛ اما به آن‌ها اقتدا نمی‌كرد و برای خودشان نماز می‌خواندند .

حضور در نماز جماعت آن‌ها در زمان‌ها عادی مستحب مؤكد است ؛ چنانچه بسیاری از علما به آن قائل هستند و روایات نیز آن را تأیید می‌كند . و در زمان تقیه حضور در نماز جماعت آن‌ها واجب است ؛ البته اگر امكان داشت باید اول نماز خود را در خانه بخواند و بعد در نماز جماعت آن‌ها حاضر شود و اگر امكان نداشت ، در نماز جماعت حاضر شود ؛‌ ولی برای خودش نماز بخواند و قرائت را ساقط نكند ... .

الشیعة وأهل البیت ص 61 / تفسیر القمی ج 2،ص158و 159 / تفسیر نور الثقلین ج 4،ص188.

الأنساب للسمعانی ج3، ص95 / وسائل الشیعة (آل البیت)، ج 8، ص 301 / وسائل الشیعة (آل البیت)، ج 8، ص 299 / بحار الأنوار، ج 100، ص 375 / قرب الاسناد ص 114.

وسائل الشیعة (آل البیت)، ج8، ص 366 / وسائل الشیعة (الإسلامیة)، ج 5، ص 430 / جامع أحادیث الشیعة، ج 6، ص503.





طبقه بندی: سوال و جواب های شرعی و فقهی، ردّ شبهات،
[ دوشنبه 28 بهمن 1392 ] [ 11:08 ب.ظ ] [ محمد فتحیان ] [ نظرات() ]

صالحون ، پاتوق عمارها ، اخبار